بسم الله الرحمن الرحيم
السلامة عليكم ورحمة الله وبركاته
يُستخدم مصطلح إدارة أداء تقنية المعلومات في مجال تقنية المعلومات، ويشير بشكلٍ عام إلى مراقبة مقاييس الأداء ذات الصلة من أجل تقييم أداء موارد تقنية المعلومات.
أنواع وفئات إدارة أداء تقنية المعلومات تلك الأنواع المرتبطة بالشبكات والتطبيقات والتعلُم الذاتي والمعاملات التجارية
تُركّز إدارة أداء تقنية المعلومات على قياس نفقات رأس المال (capital) والموارد البشرية على مشروعات تقنية المعلومات. ويسمح هذا لأية شركة بتحديد الكيفية التي تعمل بها هذه النفقات على تحسين قدرات الشركة الإستراتيجية والتشغيلية فيما يتعلق بتصميم المنتجات والخدمات وتطويرهما سعيًا لكسب رضا العميل وزيادة إنتاجية الشركة وربحيتها وقدرتها التنافسية وعادةً ما يكون هذا النوع من إدارة أداء تقنية
إدارة أداء تقنية المعلومات إلى مجموعة فرعية من الأدوات والإجراءات في عمليات تقنية المعلومات والتي تعالج جمع ورصد وتحليل مقاييس الأداء. وتتيح هذه المقاييس للعاملين في تقنية المعلومات إمكانية معرفة ما إذا كان مكوّن النظام يعمل على اعلى وجه أو أن المكون يعمل بشكلٍ غير طبيعي مما قد يؤثر سلبًا على قدرة النظام على العمل بدقة تمامًا كما يحدث عندما يفحص الطبيب النبض والتنفس والحرارة للإنسان ليقيس مستوى أداء الجسد. ونشأ هذا النوع من المراقبة في الأصل من أجل مكونات شبكة الحاسب الآلي، ولكن توسعت المراقبة الآن لتضم مكونات أخرى مثل الخوادم وأجهزة تخزين البيانات، كما تشمل مجموعات من المكونات التي تم تنظيمها لتقديم خدمات معينة وإدارة خدمات العمل التجاري.
تشمل أنواع وفئات إدارة أداء تقنية المعلومات
إدارة أداء الشبكة:، وهي مجموعة من الوظائف التي تقوم بتقييم فاعلية الشبكة أو مكون الشبكة وتقديم تقارير عنها، كما تشمل تلك التقارير سلوك أجهزة الاتصال عن بُعد. كذلك، تتضمن إدارة أداء الشبكة مجموعة من الوظائف الثانوية، مثل جمع المعلومات الإحصائية، وصيانة سجلات المحفوظات وفحصها وتحديد أداء النظام في ظل الظروف الطبيعية وغير الطبيعية، مع القدرة على تغيير أشكال عمليات النظام.
إدارة أداء النظام، وتشمل مراقبة وإدارة استخدام موارد أنظمة التشغيل، بما في ذلك وحدة المعالجة المركزية والذاكرة ووحدات الإدخال والإخراج واستخدام القرص. ويشمل هذا النوع كلاً من الأنظمة المادية والافتراضية. في بيئات الشبكة السحابية، يمكن تعريف الأحداث باستخدام برمجيات للمراقبة، كما يمكن أتمتة(مكننة) الإجراءات باستخدام واجهات برمجة تطبيق إدارة الشبكة السحابية
إدارة أداء التطبيقات: هي تخصص فرعي ضمن إدارة الأنظمة يركز على مراقبة وإدارة أداء التطبيقات البرمجية ومدى إتاحتها. وتعمل إدارة أداء التطبيقات على مراقبة سير العمل وأدوات تقنية المعلومات ذات الصلة التي يتم نشرها لاكتشاف وتشخيص وعلاج المشكلة المتعلقة بأداء التطبيقات وتقديم تقارير عنها لضمان وفاء أداء التطبيق لتوقعات المستخدمين النهائيين أو يتجاوزها.
إدارة أداء التعلم الذاتي: هي استخدام التكنولوجيا للمساعدة في أتمتة إدارة أداء أنظمة تقنية المعلومات. ويتم ذلك عن طريق استخدام البرمجيات التي تستخدم الرياضيات التطبيقية (مثل الإحصاء وتحليل التسلسل الزمني والتنبؤ)، وتحديد خط القاعدة بشكل آلي والشبكات العصبونية وتمييز الأنماط وغيرها من التقنيات المشابهة. يتمثل الهدف من ذلك في تحويل العمليات اليدوية إلى عمليات آلية واستخدام مناهج ثابتة لـ"تحديد خط القاعدة" من أجل تحديد الوقت الذي تعمل فيه أنظمة تقنية المعلومات خارج النطاقات الطبيعية؛ الأمر الذي قد يساعد في الكشف عن المشكلات المحتملة للأنظمة. تعد إدارة أداء التعلم الذاتي من الفروع التكميلية لتخصصات مثل إدارة الأنظمة وإدارة أداء الشبكة وإدارة أداء التطبيقات، وفي بعض الأحيان يُشار إليها بواسطة شركات تحليل تقنية المعلومات مثل جارتنر باسم تكنولوجيا تعلم السلوك أوبرمجية تعلم السلوك
إدارة المعاملات التجارية: هو ذلك الفرع الناشئ من إدارة الأنظمة الذي يراقب المعاملات التجارية عبر مركز بيانات من أجل توجيه أداء تقنية المعلومات.
الفائدة:
تشمل فوائد إدارة أداء تقنية المعلومات:
التركيز على موارد تقنية المعلومات الخاصة بالمشروعات التي من شأنها زيادة المبيعات
التركيز على موارد تقنية المعلومات الخاصة بالمشروعات التي من شأنها تخفيض التكاليف
تنظيم تقنية المعلومات بشكل مباشر سعيًا إلى تحقيق الأهداف المالية للشركة.
تحسين التحكم في الإدارة
توضيح القيمة التجارية المباشرة لكل مشروع أو عملية من عمليات تقنية المعلومات
المساعدة في التدقيق والامتثال للمتطلبات التشريعية
السماح بإعادة توزيع موارد تقنية المعلومات الخاصة بالمشروعات المهمة للشركة
تسهيل إنهاء مشروعات تقنية المعلومات والتي لا تعود بالنفع المتوقّع
في تصميم العمليات
الوقاية من حالات انقطاع الخدمة أو علاجها
الإنذار بأي من المكونات التي قد تتعطل
عزل المكونات التي تعرضت للعطل
تقديم تفاصيل عن عملية إدارة الحادث من أجل سرعة إصلاح أو علاج العملية
الإدارة على مستوى الخدمة
توفير بيانات فورية وبيانات تاريخية لتحديد ما إذا كان قد تم الوفاء بشروط اتفاقية مستوى الخدمة أم لا
توفير بيانات تاريخية عن استخدام المكونات وأحمال العمل لمساعدة منظمات تقنية المعلومات في تحديد التكاليف المناسبة والرسوم التي يتكبدها كل من العميل الداخلي والخارجي
تخطيط القدرة
توفير بيانات تاريخية عن أحمال عمل مكونات تقنية المعلومات من أجل مساعدة موظفي تخطيط تقنية المعلومات في زيادة أو دمج أو تقليل الموارد في المستقبل
he term performance management uses the information technology in the field of Information Technology, it refers in general to monitor the relevant performance metrics for performance evaluation of information technology resources.
Types and categories of performance management technology associated with those types of information networks and self-learning applications and business transactionsPerformance management focus on measuring the information technology capital expenditure (capital) and human resources to information technology projects. This allows for any identifying how they operate these expenses to improve the company's capabilities and strategic operational regarding the design of products and services and their development in order to gain customer satisfaction and increase the company's productivity and profitability and competitiveness of the company and usually have this kind of technology performance management
Performance management of information technology to a subset of the tools and procedures in IT operations and dealing with the collection, monitoring and analysis of performance measures. These standards allow for workers in the information technology possible to know whether the system component works on top of the face or that the component is functioning abnormally, which may adversely affect the system's ability to work quite accurately, as happens when the doctor examines the pulse, breathing and temperature of the human being to measure the body's performance level. He grew this kind of surveillance originally for computer network components, but surveillance has now expanded to include other components such as servers and data storage devices, also includes groups of components that have been organized to provide certain services and business management services.
The types and categories of Performance Management Information Technology
Network performance management :, which is a set of functions that are assessing the network or network component and report on the effectiveness of, these reports also include the behavior of remote communication devices. Also, network performance management includes a range of secondary functions, such as the collection of statistical information, and maintenance of archival records, examine and determine the performance of the system under normal and abnormal conditions, with the ability to change forms of system operations.
System performance management, and include control and management of the use of operating systems resources, including CPU, memory, and input and output units and disk usage. This type includes both physical and virtual systems. In the cloud network environments, events can be defined using the software for the control, you can also automate (automation) procedures using application programming interfaces cloud network management
The performance of applications: management Minor is within the Systems Management focuses on the control and management of software applications over the performance and availability. And working on application performance management workflow and tools that are relevant deployed to detect and diagnose and treat the problem relating to the performance of applications and reporting to ensure that the application to the expectations of the end-user or exceeds the performance of the information technology control.
Self-learning performance management: is the use of technology to help automate the performance of IT systems management. This is done through the use of software that uses Applied Mathematics (such as statistics and analysis of chronology and forecasting), and determining the base line is to neural networks and pattern recognition and other similar techniques. The aim is to transform manual processes into a mechanism and the use of fixed platforms operations for "determining the base line" in order to determine the time in which it operates IT systems outside their natural ranges; which could help in the detection of potential problems with the regulations. The self-learning performance of complementary branches of management disciplines such as systems management and network performance management and performance management applications, sometimes referred to by information technology companies such as Gartner analysis as the technology learning Oobermjah behavior, learning behavior
Commercial transactions management: is that branch of the emerging systems, which monitors business transactions across the data center to guide the IT performance management.
Interest:
The benefits include performance management of Information Technology:
Focus on information technology resources to projects that will increase sales
Focus on information technology resources to projects that will reduce costs
Information Technology organization directly in order to achieve the financial goals of the company.
Improve management control
Clarify the direct commercial value of each project or operation of IT operations
Assist in the audit and compliance with legislative requirements
Allow the re-distribution of important projects the company's information technology resources
Facilitate the ending of Information Technology projects which do not benefit expected
In process design
Prevention of service interruptions or treated
Warning to any of the ingredients that may be disrupted
Isolate the components that have been disrupted
Provide details of the incident management process in order to speed the reform process or treatment
Service level management
Provide real-time data and historical data to determine whether there has been fulfilled the terms of a service level agreement or not
Provide historical data on the use of components and workloads to help IT organizations in determining the appropriate costs and fees incurred by both internal and external customer
Capacity Planning
To provide historical data for workloads information technology components in order to assist the planning staff of Information Technology to increase or reduce the resources or merge in the future